Treść strony
20.05.2020r.- Dzień latawca
Witam serdecznie wszystkie dzieci piosenką: „Wszyscy są, witam was”. Znamy ją wszyscy doskonale, spróbujmy więc zaśpiewać:
http://www.youtube.com/watch?v=fLX5nj9jeuk
Aby dowiedzieć się, kto będzie bohaterem naszych dzisiejszych zajęć rozwiążcie zagadkę:
„Trzymasz mocno za sznurek,
tę najdziwniejszą z zabawek.
Gdy wiatr wieje, leci w górę,
a w dzień cichy nie drgnie nawet!”
Czy już wiecie o czym będzie mowa? Oczywiście, to latawiec. Przypuszcza się, że latawce znane były już w V wieku p.n.e. a ich ojczyzną były Chiny, które wówczas miały już jedwab i papier, z których wykonywane były pierwsze latawce. W Chinach wykorzystywano latawce jako atrakcje podczas uroczystości oraz postrach na wrogów podczas bitew. Dokonywano też na nich prób wzlotu - wedle starych zapisków chińskich, w roku 196 roku p.n.e. jeden z chińskich generałów wzniósł się w powietrze za pomocą wielkiego latawca. Nasze współczesne latawce wykorzystuje się do zabawy, o czym przekonamy się w dniu dzisiejszym.
1. „Jak piórko na wietrze”- ćwiczenie oddechowe
To zabawa z wykorzystaniem piórka, na które dziecko musi dmuchać w taki sposób, by nie spadło na podłogę. Dzieci poprzez wydmuchiwanie powietrza tworzą „wiatr”, który unosi piórko tak, jak wiatr unosi w powietrzu latawiec.
2. Wysłuchajcie uważnie wiersza Czesława Janczarskiego pt. Latawiec”:
„Wznosi się latawiec
nad polem, nad drogą.
Wije się, szeleści
papierowy ogon.
Wyżej, jeszcze wyżej.
Już jest nad topolą.
To już nie latawiec,
a prawie samolot.
Ach, gdybym miał w ręku,
trochę dłuższy sznurek
pewnie mój latawiec
wzbiłby się pod chmurę!
Może by ogonem
o księżyc zahaczył.
Gwiazdom w srebrne oczy
może by popatrzył?
Leci mój latawiec
w błękitnej przestrzeni
jak kosmiczny pojazd,
co wystrzelił z ziemi”.
- Po wysłuchaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania do tekstu:
- Do czego został porównany latawiec?
- Jak wysoko się wzbił?
- O co, zahaczyłby, gdyby leciał jeszcze wyżej?
- Czy ty puszczałeś kiedyś latawce?
3. „Latawiec”- praca plastyczna
Do wykonania pracy plastycznej potrzebujemy blok techniczny z kolorowymi kartkami, nożyczki oraz klej. Wycinamy z papieru kształt rombu oraz kilka małych kół, które składamy na połowę. Wycięte elementy przyklejamy na kartkę, jak na ilustracji poniżej. Tak wykonany latawiec dekorujemy według własnego pomysłu. Ozdabiamy niebo chmurami.
Osoby zainteresowane wykonaniem prawdziwego latawca zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu instruktażowego. Z pomocą rodziców możecie wykonać prosty latawiec w kształcie ptaka i wypróbować go podczas wietrznej pogody. Zabawa ta z pewnością dostarczy wam mnóstwo radości.
http://www.youtube.com/watch?v=Iah7mU-ZYF8
4. „Narysuj po śladzie”- ćwiczenie grafomotoryczne
Jest to propozycja zadania usprawniającego waszą rękę. W załącznikach odnajdziecie kartę pracy przedstawiającą wykropkowany latawiec. Wasze zadanie polega na narysowaniu latawca po śladzie. Spróbujcie wykonać zadanie, jak najstaranniej. Chętne dzieci mogą dodatkowo pokolorować latawiec.
5. Nadszedł czas na odpoczynek…zachęcam do chwili relaksu podczas oglądania bajki pt. „Latawce” Buni:
http://www.youtube.com/watch?v=sQubGSK6Po4
Kontakt
Przedszkole w Małej Nieszawce
Dyrektor
mgr Barbara Mrugalska
Dane teleadresowe
ul. Kręta 4, 87-103 Toruń
Dane kontaktowe
- tel. kom. +48 500 423 335
- tel. +48 56 619 48 58
- e-mail: sekretariat@przedszkolemalanieszawka.pl
Numer kont bankowych
Główny numer konta - Bank Millenium: 35 1160 2202 0000 0003 3278 1372
Numer konta bankowego - Rada Rodziców: Bank Spółdzielczy 34 9511 0000 0000 2619 2000 0010
-
Przedszkole w Małej Nieszawce
-
ul. Kręta 4, 87-103 Toruń
-
tel. 56 619 48 58
-
sekretariat@przedszkolemalanieszawka.pl